Barometr nastrojów polskich księgowych 2025

Barometr nastrojów polskich księgowych 2025

Barometr nastrojów polskich księgowych 2025

Raport „Barometr nastrojów polskich księgowych 2025” to szerokie badanie kondycji, wyzwań, oczekiwań i perspektyw branży księgowej w Polsce. Obejmuje wyniki ankiet przeprowadzonych wśród 730 księgowych oraz analizy rynku pracy i technologii. Oto najważniejsze wnioski:

  1. Sytuacja na rynku pracy i HR
  • Zawód księgowego pozostaje deficytowy – od 10 lat brakuje wykwalifikowanych specjalistów, szczególnie z doświadczeniem.
  • Wzrost zainteresowania zawodem – liczba aplikacji do pracy w księgowości wzrosła o 54% w latach 2020–2024. Największą popularnością cieszą się oferty dla młodszych księgowych, bez wymaganego doświadczenia.
  • Rotacja pracowników – szczególnie wysoka na niższych stanowiskach, głównie przez stres, monotonię, płaską strukturę organizacyjną i presję czasu.
  • Wynagrodzenia (mediana, brutto/miesięcznie):
    • Młodszy księgowy: 4860 zł
    • Księgowy/specjalista: 8160 zł
    • Główny księgowy: 13 820 zł
  • Pracodawcy cenią doświadczenie – 75% ofert dotyczyło osób z praktyką zawodową. Kluczowe kompetencje to znajomość prawa podatkowego, obsługa programów księgowych, sporządzanie sprawozdań, zarządzanie czasem i komunikatywność.
Sytuacja na rynku pracy i HR w księgowości 2025

Ilu jest księgowych w Polsce?

Z danych Krajowej Izby Biur Rachunkowych (KIBR) wynika, że w 2022 r. w Polsce działało ok. 70 tys. biur rachunkowych, a liczba samych księgowych mogła sięgać 400 tys. Niestety za każdym razem, kiedy trzeba określić stan liczbowy księgowych w Polsce, jesteśmy zdani na rozproszone statystyki. Nie ma bowiem jednoznacznej definicji zawodu księgowego.

Jak zauważa KIBR, według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy mamy ponad 20 zawodów, które potocznie mogą być utożsamiane z „księgowym”, np.:

– 121101 główny księgowy 

– 431101 asystent do spraw księgowości

– 241103 specjalista do spraw rachunkowości

– 241190 pozostali specjaliści do spraw księgowości i rachunkowości

– 431103 technik rachunkowości

– 242310 specjalista do spraw wynagrodzeń

– 431301 pracownik obsługi płacowej

Z kolei według Polskiej Klasyfikacji Działalności biuro rachunkowe może być zakwalifikowane do dwóch kodów działalności:

– 69.20.Z działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe

– 82.11.Z działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura.

Jeszcze inaczej w swoich analizach dzieli księgowych Barometr Zawodów (na „pracowników ds. rachunkowości i księgowości” oraz „samodzielnych księgowych”)

Cytat pochodzi z: Barometr nastrojów polskich księgowych z 2025 r. Branżowe wyzwania, plany i perspektywy zmian, str. 13, źródło: https://www.fillup.pl/cms/att/ebook/barometr_ksiegowych_ebook_v2.pdf , wydawca: e-file spółka zoo sp. k. ul. Jeziorańska 12, 60-461 Poznań.

W raporcie tego nie uwzględniono, jednak kod 69.20.Z od 2025 roku jest rozwinięty na 3 dodatkowe podklasy zgodne z: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18.12.2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. poz. 1936)

  1. Ocena roku 2024 i nastroje na 2025
  • Rok 2024 oceniany „słodko-gorzko” – 38,1% księgowych było zadowolonych, 36,6% niezdecydowanych, 25,3% niezadowolonych.
  • Pozytywne oceny wynikały z rozwoju zawodowego, dobrych warunków pracy i braku rewolucyjnych zmian w przepisach.
  • Negatywne oceny to efekt niestabilności prawa, nadmiaru obowiązków, presji, problemów z klientami, rotacji pracowników, trudności gospodarczych i wypalenia zawodowego.
  • Prognozy na 2025:
    • 50,7% uważa, że sytuacja się nie zmieni
    • 27,8% spodziewa się poprawy
    • 21,6% przewiduje pogorszenie

Potwierdzamy w pełni, że 2024r. można udać za udany rok z racji braku większy zmian podatkowych, jak mówi przysłowie "Brak wieści (w zmianach podatków) to dobre wieści". Co do prognozy na 2025 rok, mieścimy się w 50% którzy uważają, że nie zmieni się nic na lepsze, oby tylko nie było gorzej.

  1. Największe wyzwania branży
  • Ciągłe zmiany przepisów – 58% księgowych wskazuje to jako główne wyzwanie, następnie adaptacja do nowych technologii i rosnące oczekiwania pracodawców.
  • VAT – najtrudniejszy obszar podatkowy, potem CIT, PIT, WHT.
  • Najbardziej pracochłonne zmiany w 2025:
    • Krajowy System e-Faktur (KSeF)
    • JPK_CIT
    • Raportowanie ESG
    • Digitalizacja ksiąg, zmiany w prawie pracy
 
  1. KSeF i cyfryzacja
  • KSeF budzi wiele obaw:
    • 46% księgowych ma duże wątpliwości i zastrzeżenia
    • 31% godzi się z niedostatkiem informacji
    • 23,1% czuje się gotowych na zmiany
  • Główne obawy: chaos organizacyjny, awarie systemu, nieprzygotowanie klientów, błędy w fakturach, niejasności prawne, bezpieczeństwo danych.
  • Cyfryzacja:
    • 39% planuje inwestycje w nowe rozwiązania IT, 32,5% jest przeciwna, 28,6% nie ma zdania.
    • Priorytetem jest integracja z programami księgowymi (56%), automatyzacja, AI, lepsza komunikacja z klientami.
    • Największa bariera: wybór właściwej technologii (47,5%).
 
KSeF i cyfryzacja
  1. Oczekiwania klientów wobec księgowych
  • Najczęstsze postawy klientów:
    • 41,2% wybiera klasyczne, bezpieczne rozwiązania
    • 38,3% oczekuje minimum i nie angażuje się w szczegóły
    • 20,5% zachęca do rozwiązań „out of the box”
  • Kluczowe oczekiwania klientów:
    • Niska cena usług
    • Wiedza i kompetencje
    • Rzetelność, dokładność, terminowość
    • Dostępność i komunikacja
    • Doradztwo strategiczne i wsparcie
    • Automatyzacja i nowoczesność
    • Szeroki zakres usług
    • Bezpieczeństwo i zaufanie

Wieloletnia praktyka potwierdza, że mimo upływu czasu i zmieniających się trendów, wielu klientów dalej ceni sobie stacjonarny typ biura rachunkowego i możliwość rozmowy z księgową w cztery oczy. Najczęstszym wyjątkiem na tym polu są osoby młode, między 20 a 30 rokiem życia (z wyjątkami) preferujące przyjście do biura, załatwienie "papierologii" i od tego momentu operowanie na skanach/przysyłaniu dokumentów i korespondencji telefonicznej i poprzez e-mail. Mamy pełną świadomość, że to się zmienia i uwierzcie nam, nie siedzimy bezczynnie 🙂

  1. Kompetencje przyszłości
  • Księgowy przyszłości to nie tylko ekspert od przepisów, ale także doradca, analityk i strateg.
  • Najbardziej pożądane nowe kompetencje: zaawansowana analiza danych, doradztwo strategiczne, zarządzanie ryzykiem, umiejętność pracy z nowymi technologiami.
 
  1. Inwestycje i rozwój
  • Inwestycje w rozwój planuje 63,5% samozatrudnionych i zarządzających, ale większość stawia na niewielkie, racjonalne wydatki.
  • Brak inwestycji tłumaczony jest głównie brakiem środków, niepewnością gospodarczą lub wcześniejszymi już poczynionymi inwestycjami.

Nie da się pogodzić niskiej ceny usług z jakością, to jest niewykonalne z perspektywy utrzymania infrastruktury, reklam i rosnących cen licencji na oprogramowanie. Mimo to, ciągle dążymy do rozwoju biura i ułatwienia pracy zarówno wewnątrz jak i dla klienta. W tym roku dokonaliśmy kilku zmian i ulepszeń a w drugiej połowie br. też nie spoczniemy na laurach i planujemy wdrożyć dość duże ułatwienie dla naszych klientów, o tym jednak będziemy informować Was w odpowiednim czasie.

Wnioski ogólne

  • Branża księgowa w Polsce jest w fazie umiarkowanej stabilizacji, ale pod presją dynamicznych zmian prawnych i technologicznych.
  • Księgowi są zmuszeni do ciągłego rozwoju i adaptacji, a rola zawodu ewoluuje w stronę doradztwa i analityki.
  • Kluczowe wyzwania na 2025 rok to wdrożenie KSeF, cyfryzacja, pozyskanie doświadczonych specjalistów i sprostanie oczekiwaniom klientów.
  • Przyszłość branży zależy od skutecznego połączenia kompetencji twardych, miękkich i technologicznych oraz od umiejętności budowania partnerskich relacji z klientami.

„Dane statystyczne pochodzą z dokumentu PDF „Barometr nastrojów polskich księgowych z 2025 r. Branżowe wyzwania, plany i perspektywy zmian, źródło: https://www.fillup.pl/cms/att/ebook/barometr_ksiegowych_ebook_v2.pdf, wydawca: e-file spółka zoo sp. k. ul. Jeziorańska 12, 60-461 Poznań.”

Picture of Michał

Michał

Pracownik biura od kilku lat. Zajmuje stanowisko techniczne w firmie, ogarniając szeroko pojęte IT i zaplecze z tym związane.

Wpisy tego samego autora