Jak założyć adres do doręczeń elektronicznych (e-doręczenia)

Jak założyć skrzynkę adres do e-doręczeń - poradnik krok po kroku

E-DORĘCZENIA. Co to jest i jak założyć adres do e-doręczeń?

Co to są e-doręczenia?

Usługa e-doręczeń jest to elektroniczny odpowiednik listu poleconego. Działa to w ten sposób, że trzeba zawnioskować o założenie skrzynki (adresu) do e-doręczeń (coś na wzór skrzynki epuap), następnie ją aktywować i można wysyłać i odbierać korespondencję do różnych podmiotów, w tym do różnych urzędów. Korespondencja z urzędami jest szczególną cechą tej skrzynki, gdyż wpływająca korespondencja od urzędu na tę skrzynkę, w przypadku nieodebrania jej po 14 dniach – zostaje uznana za odebraną jak przesyłka polecona z potwierdzeniem odbioru. Co oznacza dalej bieg czynności określonych w korespondencji, niezależnie od przeczytania wiadomości i dalsze związane z tym konsekwencje. Skrzynka e-Doręczeń docelowo zastąpi korespondencję przez ePUAP.

Podmioty zarejestrowane w KRS od 01.01.2025 dostają ten adres automatycznie podczas rejestracji

Podmioty zarejestrowane w KRS, składające od 01.01.2025 wnioski o zmiany do KRS, będą musiały też utworzyć adres do e-doręczeń przy okazji składania wniosku.

Pozostałe podmioty zarejestrowane w KRS, muszą utworzyć i aktywować adres do e-doręczeń do końca marca 2025 r.

Operator w e-doręczeniach i opłatność

Adres do e-doręczeń można utworzyć w Poczcie Polskiej lub u innego kwalifikowanego dostawcy usług e-Doręczeń. Dla celów niniejszego artykułu zajmiemy się tylko Pocztą Polską – ona też jest operatorem ustawionym podczas rejestracji skrzynki e-doręczeń przez stronę biznes.gov.pl.

Co do odpłatności – korespondencja jest bezpłatna od obywateli i firm skierowanej do urzędów.

Korespondencja ze strony firmy do innej firmy, czy od firmy do konkretnej osoby, jest płatna. Płatność zależy od rodzaju usługi – cennik na 05.10.2024 Poczty Polskiej
– PURDE – ze skrzynki e-doręczeń do e-doręczeń 5,30 zł netto (6,52 zł brutto)
– PUH – ze skrzynki e-doręczeń do obsługi papierowej dla drugiej strony (wydrukowanie, zakopertowanie i wysłanie w formie papierowej) 8,35 zł netto (10,27 zł brutto)

Jak założyć adres dla e-doręczeń?

Wejdź na stronę Wniosek o adres do e-Doręczeń i kliknij „załatw online”. Pojawi Ci się okienko jak poniżej.

 

e-doręczenia jak założyć - wniosek o adres emial

Zapoznaj się z listami załączników, czy są wymagane. Jeśli jesteś np. członkiem zarządu lub Twoja reprezentacja wynika wprost z KRS, nie musisz składać żadnych dodatkowych załączników, wystarczy wniosek. Przygotuj numer KRS swojego podmiotu.

Wypełniaj formularz zgodnie z tym co jest wymagane, aż dojdziesz do okienka poniżej

 

e-doręczenia jak założyć - administratorzy skrzynki e-mail

W tym miejscu wskazujesz administratora skrzynki e-doręczeń – jest to wskazana osoba z imienia, nazwiska wyznaczona przez podmiot, która zarządza skrzynką. Aby dodać taką osobę, trzeba wprowadzić jej imię, nazwisko, PESEL (lub inny identyfikator) i adres e-mail. Na ten adres e-mail będą przychodziły komunikaty o utworzeniu skrzynki, o konieczności aktywacji a także na późniejszym etapie – o wpłynięciu korespondencji na adres e-doręczeń i przypomnienia o odebraniu przesyłek.

Po wypełnieniu formularza, podpisz go a następnie wyślij. Dostaniesz komunikat jak poniżej

 

e-doręczenia jak założyć - dokument został wysłany

Warto zrobić sobie zrzut ekranu na wszelki wypadek – ja zakładając adres do e-doręczeń, nie dostałam na maila żadnego potwierdzenia wysłania wniosku i ten screen był jedynym moim dowodem, że coś nadałam…

Czas rozpatrywania wniosku jest 7 dni, po czym Administrator skrzynki dostanie wiadomość jak poniżej

e-doręczenia jak założyć - utworzenie adresu

 

W tej wiadomości jest instrukcja jak aktywować skrzynkę. Równolegle, powinna przyjść druga wiadomość o pozytywnie rozpatrzonym wniosku i informacją o konieczności aktywowania skrzynki.

Po aktywacji skrzynki e-doręczeń, dostaniesz komunikat

 

e-doręczenia jak założyć - aktywacja adresu do e-doręczeń

I możesz korzystać ze skrzynki, która wygląda tak

 

e-doręczenia jak założyć - podgląd jak wygląda skrzynka e-doręczeń

Po tym jak aktywujesz skrzynkę e-doręczeń, pojawi się równolegle wpis w części jawnej KRS w odpisie, o utworzonym adresie. Nie musisz więc składać dodatkowo wniosku do KRS o dodanie adresu – dzieje się to automatycznie. Wpis wygląda tak

 

e-doręczenia jak założyć - wpis w krs po utworzeniu skrzynki e-doręczeń

Related articles